Endokrynolog

Endokrynolog to lekarz, który zajmuje się diagnostyką oraz leczeniem chorób układu hormonalnego, w tym produkujących hormony gruczołów, takich jak tarczyca, trzustka czy grasica. Zaburzenia hormonalne mogą być przyczyną wielu różnych chorób, ale także objawem toczących się w organizmie schorzeń ogólnoustrojowych. Na konsultacje z wysoko wyspecjalizowanymi, doświadczonymi endokrynologami zapraszamy do przychodni ALLENORT!

Układ hormonalny tworzą produkujące hormony gruczoły: jądra u mężczyzn i jajniki u kobiet, tarczyca, przytarczyce, trzustka, przysadka mózgowa, podwzgórze, szyszynka, nadnercza oraz grasica. Hormony to substancje konieczne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. I tak np. insulina produkowana przez trzustkę reguluje poziom cukru we krwi, jądra i jajniki produkują hormony niezbędne do prokreacji, hormony trzustki biorą udział w przemianie materii.

Na to, jak pracuje układ hormonalny ma wpływ wiele czynników, zarówno wewnętrznych (predyspozycje genetyczne), jak i zewnętrznych: narażenie na kontakt z toksynami, stres, niezdrowy tryb życia, przemęczenie. Zaburzenia funkcjonowania układu hormonalnego mogą dawać różne objawy, zarówno u kobiet, jak i mężczyzn, młodzieży, osób dorosłych i starszych. Ich diagnostyką oraz leczeniem zajmuje się endokrynolog.

Kiedy udać się do endokrynologa?

Na konsultacje z endokrynologiem w przychodniach ALLENORT zapraszamy wszystkie osoby, które zauważają u siebie:

• nagły spadek lub przyrost masy ciała,
  • ciągłe uczucie zmęczenia,
  • nadmierną senność,
  • uderzenia gorąca,
  • nadmierne owłosienie,
  • mocno nasilony trądzik,
  • wypadanie włosów,
  • zaburzenia miesiączkowania u kobiet,
  • niepłodność,
  • zaburzenia dojrzewania u dzieci i młodzieży.

Endokrynolog diagnozuje i leczy takie choroby, jak nadczynność i niedoczynność tarczycy, choroba Hashimoto, guzy przytarczyc, nadczynność i niedoczynność nadnerczy, zespół Cushinga, ginekomastia czy trądzik. Pomaga również kobietom i mężczyznom w okresie przekwitania, a także parom starającym się u dziecko.

Jak wygląda wizyta u endokrynologa?

Konsultacje z endokrynologiem rozpoczynają się od wywiadu z pacjentem – lekarz pyta o objawy, dotychczasowe choroby, przyjmowane leki, przebyte operacje. Następnie ogólnie bada pacjenta i przeprowadza palpacyjne i/lub wzrokowe badanie widocznych objawów. Jeśli jest taka potrzeba, pacjent może zostać skierowany na badania specjalistyczne – morfologię krwi, określenie stężenia hormonów we krwi, określenie poziomu witaminy D, czasami także USG tarczycy, nadnerczy, jajników i innych gruczołów.

Jak przebiega leczenie?

Metody leczenia są oczywiście dobierane do indywidualnych potrzeb pacjenta oraz zdiagnozowanej choroby. W wielu przypadkach stosowana jest terapia hormonalna, u pacjentów z nasilonym trądzikiem stosuje się antybiotyki i leki przeciwbakteryjne oraz odkażające, kobiety w okresie menopauzy przyjmują środki łagodzące jej przykre objawy. Elementem leczenia niektórych chorób endokrynologicznych (np. choroby Hashimoto) może być dieta, inne – np. guzy tarczycy czy torbiele jajników – bywają usuwane operacyjne. W wielu przypadkach konieczna bywa konsultacja z innym specjalistą: ginekologiem, chirurgiem, dietetykiem.

Poznaj naszych endokrynologów
Zapisz się na wizytę do specjalisty ALLENORT!
Zostaw swój numer telefonu - oddzwonimy do Ciebie!
Blog Allenort