Interwencja kryzysowa to forma intensywnej pomocy psychologicznej oraz psychiatrycznej udzielanej osobie, która znalazła się w trudnej sytuacji i nie jest w stanie sobie z nią poradzić. Interwencja kryzysowa charakteryzuje się tym, że jest skoncentrowana na konkretnym problemie, który należy jak najszybciej rozwiązać. Jej głównym celem jest złagodzenie występujących u poszkodowanego pacjenta objawów, które zostały wywołane przez nienaturalne warunki. Najważniejsze jest więc zdrowie psychiczne poszkodowanego oraz przywrócenie jego równowagi.
Po spotkaniach w ramach interwencji kryzysowej pacjent powinien być w stanie normalnie funkcjonować w środowisku, czyli samodzielnie radzić sobie z problemami – tak, jak miało to miejsce przed wystąpieniem kryzysu.
Interwencja kryzysowa w Klinice Terapii Allenort Warszawa jest adresowana do dzieci, młodzieży i osób dorosłych, które znalazły się w trudnej sytuacji, często spowodowanej traumatycznymi wydarzeniami. Wśród takich traumatycznych wydarzeń należy wyróżnić:
- doświadczanie przemocy fizycznej lub/oraz psychicznej,
- konflikty w rodzinie
- śmierć bliskiej osoby,
- zdiagnozowanie ciężkiej choroby u samego pacjenta lub bliskiej mu osoby,
- niespodziewane wydarzenia losowe (np. wypadek),
- pojawienie się myśli samobójczych,
- znalezienie się w stanie bezdomności,
- nagła utrata pracy,
Osoba, która znalazła się w krytycznej sytuacji, przechodzi przez poszczególne fazy:
- szok – konfrontacja z sytuacją wywołującą kryzys,
- reakcja emocjonalna – poszkodowany przeżywa sytuację w bardzo intensywny sposób, jest mu trudno poradzić sobie z towarzyszącymi emocjami,
- mobilizacja – praca nad kryzysem, zgłoszenie się do kogoś z prośbą o pomoc,
- nowa orientacja – podjęcie działań, których celem jest redukcja powstałego napięcia, a tym samym doznanie ulgi.
Interwencja kryzysowa dzieli się na sześć równie ważnych etapów:
- Etap pierwszy to rozpoznanie (zdefiniowanie) problemu, który był przyczyną wystąpienia kryzysu.
- Na etapie drugim najważniejsze jest zapewnienie poszkodowanej osobie bezpieczeństwa;
- Na etapie trzecim niezbędne jest wzbudzenie zaufania osoby poszkodowanej, a tym samym zapewnienie jej o możliwości uzyskania wsparcia.
- Na kolejnym – czwartym etapie – interwent kryzysowy przedstawia osobie poszkodowanej różne możliwości wyjścia z danej sytuacji kryzysowej.
- Piąty etap to pomoc w ułożeniu racjonalnego planu, który pomoże poszkodowanemu poradzić sobie z problemem.
- Etap szósty zaś to przekonanie poszkodowanego do wdrożenia ułożonego planu w życie.