Dietetyk Dr Agnieszka Chruścikowska

Centrum Terapii Dzieci, Młodzieży i Rodzin ALLENORT

Musisz wiedzieć, że niemożliwe jest wyjście z zaburzeń odżywiania bez odpowiedniego wsparcia profesjonalistów.

Na początku, gdy podejmiesz decyzję o skorzystaniu z pomocy powinieneś wiedzieć, że tak samo jak stopniowo wchodzimy w chorobę, tak samo stopniowo z niej wychodzimy. Leczenie zaburzeń odżywiania jest procesem, który wymaga czasu.

Do kogo najpierw powinieneś się udać?

Na początku trzeba się zgłosić do lekarza psychiatry, który oceni Twój stan psychiczny. Tylko psychiatra może postawić diagnozę zaburzeń odżywiania, co pomaga ustalić dalszą drogę Twojego leczenia. Lekarz może zadecydować także o wprowadzeniu odpowiedniej farmakoterapii.

Kolejny krok to zgłoszenie się do terapeuty i dietetyka klinicznego. Decyzja o podjęciu leczenia i uczęszczaniu na terapię może przerażać, ale stanowi niepowtarzalną szansę lepszego zrozumienia swojego zachowania i stworzenia w sobie nowych, bezpiecznych mechanizmów obronnych.

Nie można mówić o tym, że  “wyrośnie się” z zaburzeń odżywiania lub ‘’same przejdą”, ponieważ nie jest to etap w życiu, a poważna choroba. Odkładanie problemów z jedzeniem na dalszy plan może przyczynić się tylko do pogłębienia problemu. Dlatego tak ważne jest jak najszybsze podjęcie leczenia.

Kogo wybrać?

Gdy szukasz terapeuty, warto znaleźć osobę, która specjalizuje się w zaburzeniach odżywiania i zna specyfikę tego rodzaju trudności.

Dzięki pracy z  terapeutą będziesz mieć możliwość omówienia swoich problemów.

Nauczysz się  jak radzić sobie z frustracją i napięciami pojawiającymi się w relacjach z innymi oraz jak reagować na negatywne uczucia. Inne cele terapii to budowanie poczucia własnej wartości, swojej pozytywnej samooceny, których osiągnięcie pozwoli na lepsze funkcjonowanie w relacjach z innymi ludźmi.

,,Niech pożywienie będzie Twoim lekarstwem”

W czasie wizyty u dietetyka klinicznego omówiony zostanie Twój dotychczasowy sposób żywienia (dietetyk przeprowadzi wywiad żywieniowy), oceniony zostanie Twój stan odżywienia czyli m.in. Twoja masa ciała.

Dietetyk zapozna Cię z zasadami zdrowego żywienia, wyznaczy cele leczenia żywieniowego i opracuje dla Ciebie zindywidualizowany plan żywieniowy. W czasie wizyt kontrolnych będą sprawdzane postępy w rehabilitacji masy ciała.

Rehabilitacja masy ciała ma na celu  przede wszystkim odbudowanie rezerw organizmu oraz pracę motywacyjną, która w konsekwencji doprowadzi do podjęcia decyzji o dalszej terapii.

Gdy Twoje zachowania żywieniowe są nieprawidłowe a Twoja masa ciała jest poniżej normy, rośnie ryzyko wielu powikłań tj. bradykardii, która może być zagrożeniem dla zdrowia i życia. W procesie leczenia zaburzeń odżywiania się często wskazane są konsultacje lekarzy innych specjalności m.in. kardiologa, pediatry, internisty.

Pamiętaj, że leczenie zaburzeń odżywiania się to praca z całym zespołem specjalistów.

Tylko regularność i systematyczność w terapii jest drogą do uzyskania zdrowia.