Kofeina jest najpopularniejszą substancją stymulującą na świecie. Znajduje się w ponad 60-ciu roślinach. Spożywamy ją na co dzień w kawie, herbacie, kakao, czekoladzie, napojach energetyzujących czy w niektórych lekach.

Jak kofeina wpływa na organizm?
Kofeina, jako stymulant, promuje czuwanie i zmniejsza senność. Zaczyna działać już po 15-stu minutach od spożycia i wbrew wielu opiniom działa dosyć długo, bo po 6-ciu godzinach jej ilość we krwi nadal wynosi połowę tego, co na początku. Kofeina spożywana regularnie powoduje uzależnienie. Po jej odstawieniu możemy odczuwać bóle głowy, mięśni czy zmęczenie.

Kofeina jest bardzo często stosowana przez pacjentów z bezsennością – po to, aby pomóc sobie po bezsennej nocy. Niestety, oprócz efektu zwiększającego czuwanie, ma też kilka niekorzystnych następstw: nasila niepokój, powoduje drażliwość, przyspiesza akcję serca oraz zaburza sen kolejnej nocy.

Bezsenność – dlaczego nie mogę zasnąć
Badania u osób zdrowych, bez bezsenności wykazały, że spożycie 400 mg kofeiny do 6-ciu godzin przed snem powodowało znaczące pogorszenie snu nocnego. Czas snu skrócił się o ponad godzinę! Ponadto stwierdzono wydłużone zasypianie, fragmentację snu i zmniejszenie ilości snu głębokiego. Co ciekawe, obiektywne badania snu wykazały większe zmiany, niż te odczuwane subiektywnie. Oznacza to, że kofeina może wpływać negatywnie na nasz sen, nawet jeśli tego nie odczuwamy.

Dlatego zgodnie z zaleceniami higieny snu, w bezsenności powinno się ograniczyć kawę do jednej dziennie, i to przed południem. Osobom, które nie cierpią na bezsenność, nie zaleca się picia kawy po godzinie 17-stej.

Dr n. med. Ewa Walacik-Ufnal

Lekarz psychiatra, specjalista medycyny snu

Źródła:

https://sleepfoundation.org/sleep-topics/caffeine-and-sleep/page/0/1

Late afternoon and early evening caffeine can disrupt sleep at night

http://jcsm.aasm.org/ViewAbstract.aspx?pid=29198