Kliniki Terapii ALLENORT
Napady paniki (ataki paniki)

Zaburzenia lękowe są najczęstszym zaburzeniem psychicznym u dzieci i młodzieży.  Badania w USA wskazują, że 5-20% dzieci w wieku 9-17 lat diagnozowanych jest jako klinicznie lękowe.

Pojawianie się lęku lub strachu jest zupełnie naturalne w rozwoju dziecka (młodego człowieka) i na ogół zanika w miarę jak dziecko uczy się, czego może się spodziewać po otoczeniu i jak sobie z tym radzić. Kiedy jednak lęki te nie zanikają, a wręcz narastają i zaczynają mieć nadmierny wpływ na codzienne funkcjonowanie dziecka lub jego aktywność – możemy mieć do czynienia z zaburzeniem lękowym. Jeżeli rodzice podejrzewają, że dziecko lub młody człowiek może cierpieć z powodu zaburzenia lękowego, powinni zwrócić się do psychologa lub psychiatry dziecięcego w celu przeprowadzenia rzetelnej diagnozy i – w razie takiej potrzeby – podjęcia leczenia.

Niewątpliwie natychmiastowego leczenia wymagają napady (ataki) paniki. Stan paniki – czyli uczucie ostrego, obezwładniającego lęku – pojawia się nagle, lęk jest intensywny, nie daje się opanować. Takie napady (ataki) paniki mogą trwać od kilku minut do nawet kilku godzin, a ich objawy mogą być następujące:

• uczucie przerażenia (subiektywne wrażenie, że stanie się coś strasznego),
  • przyspieszone bicie serca,
  • krótki i płytki oddech lub trudności z oddychaniem w ogóle,
  • uczucie oszołomienia,
  • zawroty głowy,
  • dławienie w gardle,
  • drżenie kończyn i całego ciała,
  • strach przed śmiercią
  • poczucie utraty kontroli nad sytuacją.

Napady paniki pojawiają się najczęściej w wieku młodzieńczym, ale czasami zdarzają się także już w dzieciństwie. Często pojawiają się w rodzinach jako zaburzenie dziedziczone. Niezdiagnozowane i nieleczone może prowadzić do nasilania się objawów i w konsekwencji mieć destruktywny wpływ na psychikę.

Powtarzające się napady paniki zaburzają relacje dziecka z rówieśnikami, proces jego nauki  i normalny rozwój. Poczucie zagrożenia zaczyna towarzyszyć dziecku przez większość czasu, a nie tylko w trakcie napadu. Wobec tego dziecko próbuje unikać takich sytuacji, które kojarzą mu się z możliwością wystąpienia ataku oraz takich, w których nie mogłoby otrzymać oczekiwanej pomocy. W rezultacie dziecko niechętnie chodzi do szkoły, niechętnie rozstaje się z rodzicami, a w cięższych postaciach zaburzenia dziecko w ogóle odmawia wychodzenia z domu.

Zdarza się, ze u dziecka lub nastolatka z napadami paniki rozwija się depresja na tyle poważna, ze powstaje ryzyko prób samobójczych. Niektóre nastolatki zaczynają samodzielnie szukać rozwiązania i w poszukiwaniu sposobu na wyciszenie lęku zaczynają sięgać po alkohol czy narkotyki.

U najmłodszych dzieci rozpoznanie może być trudne. Jednak szybka wizyta u pediatry to pierwszy krok, jaki powinni wykonać rodzice, którzy podejrzewają, że objawy obserwowane u dziecka to właśnie napady paniki. Jeżeli pediatra nie stwierdzi konkretnego chorobowego podłoża objawów, wówczas niezbędne jest kompleksowe badanie przez psychiatrę.

Istnieje kilka skutecznych metod leczenia tego zaburzenia. Odpowiednie leki zapobiegają epizodom ostrego leku. W toku psychoterapii dziecko i rodzina uczą się sposobów unikania stresogennych i konfliktowych sytuacji, grożących atakiem paniki. Techniki poznane na zajęciach z terapii poznawczo-behawioralnej ułatwiają dziecku kontrolowanie leku w razie wystąpienia napadu. Połączenie leczenia farmakologicznego z psychoterapią daje efekty w większości przypadków i napady przestają występować.

Wykwalifikowani i doświadczeni specjaliści w Klinikach Terapii Allenort wiedzą, jak poradzić sobie z zaburzeniami uczenia się – pomogą Twojemu dziecku i Tobie.

Zapisz się na wizytę

Wybierz lokalizację

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Klinikę Allenort moich danych osobowych w celu umówienia wizyty. *
Zapisz się na wizytę do specjalisty ALLENORT!
Zostaw swój numer telefonu - oddzwonimy do Ciebie!"
Blog Allenort