Kliniki Terapii ALLENORT
Zaburzenia psychosomatyczne

Kiedy cierpi ciało, cierpi też dusza. Ale może być też odwrotnie. Gdy pojawia się ból głowy lub krzyża, problemy żołądkowo-jelitowe, kołatania serca, drętwienie rąk, zawroty głowy – to oczywiste, że w pierwszej kolejności szukamy przyczyny w ciele. Ale jeśli kolejne wizyty u specjalistów nie dają odpowiedzi o przyczynę dolegliwości, warto rozważyć konsultację psychiatryczną.

Wskazaniami do konsultacji psychiatrycznej są sytuacje, w których
  • badania nie pozwalają określić somatycznej (fizycznej) przyczyny problemu,
  • dolegliwości są zmienne, pochodzą one z różnych narządów,
  • objawy nieco się różnią od typowych dla choroby, którą pacjent podejrzewa,
  • dolegliwości pojawiają się tuż po traumatycznym wydarzeniu lub towarzyszą problemom rodzinnym lub zawodowym,
  • pacjent jest całkowicie pochłonięty objawami i stale „wsłuchuje się” w swój organizm,
  • chory ma tendencję do zaprzeczania życiowym trudnościom. Nie potrafi mówić o przeżywanym smutku lub lęku,
  • acjent na kryzysy życiowe reaguje „ucieczką” w jakąś aktywność, na przykład całkowicie poświęca się pracy,
  • dolegliwościom towarzyszy lęk.

Psychiatra to zwykle ostatni z branych pod uwagę specjalistów. Tymczasem jego diagnoza często okazuje się trafna i daje szansę na skuteczne leczenie. U podstaw tego typu dolegliwości zwykle stoją zaburzenia nerwicowe lub depresyjne.

Zapisz się na wizytę
Zapisz się na wizytę do specjalisty ALLENORT!
Zostaw swój numer telefonu - oddzwonimy do Ciebie!
Blog Allenort