Kliniki Terapii ALLENORT
Zaburzenia psychiczne wieku podeszłego

Najczęściej występujące rodzaje zaburzeń psychicznych u osób starszych to:

• choroba Alzheimera – to przewlekła, postępująca choroba zwyrodnieniowa ośrodkowego układu nerwowego; objawia się zaburzeniami pamięci oraz zachowania, które stopniowo utrudniają, a w końcu uniemożliwiają prawidłowe funkcjonowanie w życiu codziennym,
  • otępienie z ciałami Lewy’ego – to choroba charakteryzująca się nagłymi zaburzeniami funkcji poznawczych; chory może cierpieć na różne omamy wzrokowe, uważać, że ktoś go prześladuje, a także mieć bardzo chwiejny nastrój,
  • otępienie skroniowo-czołowe, które na początku objawia się przede wszystkim apatią, niechęcią do utrzymywania kontaktów z ludźmi; a dalszym etapie występują problemy z orientacją przestrzenną, a także z mową,
  • depresja – to groźna choroba, która w wielu przypadkach doprowadza nawet do prób samobójczych; może mieć różnorodne podłoże, jest związana nie tylko z indywidualnymi predyspozycjami danego organizmu, ale przede wszystkim ze zmianami, których doświadczają osoby starsze w swoim życiu – bardzo często są one osamotnione, czują się niepotrzebne, tracą sens życia, a dodatkowo cierpią na wiele chorób, które dostarczają im stałego bólu, w efekcie dochodzi do przedłużającego się obniżenia nastroju i do depresji.
  • zaburzenia świadomości – mogą być spowodowane zarówno kwestiami biologicznymi, jak i psychologicznymi, najczęściej występują u osób, które ograniczyły swoją aktywność fizyczną, cierpią na różnego rodzaju choroby somatyczne, osiągnęły już wiek 80 lat i mają za sobą długie pobyty w szpitalach.
Z ostatnich obserwacji i statystyk prowadzonych przez lekarzy wynika

Z ostatnich obserwacji i statystyk prowadzonych przez lekarzy wynika, że zaburzenia psychiczne są jednym z największych wyzwań okresu starości. Nawet 50% seniorów w Polsce może cierpieć na zaburzenia psychiczne.

W miarę postępu procesu starzenia się w organizmie zachodzi cały szereg zmian, które mogą powodować pogorszenie tolerancji i skuteczności leków stosowanych w leczeniu zaburzeń psychicznych. W efekcie słabszego przepływu krwi proces wchłaniania leków może być utrudniony, a co za tym idzie – może się obniżyć ich skuteczność. Na skutek spowolnienia metabolizmu leków  może dochodzić do kumulacji leków w organizmie i wzrostu ich stężenia we krwi, co skutkuje pojawianiem się większej ilości działań niepożądanych.

Ważnym aspektem leczenia farmakologicznego zaburzeń psychicznych w wieku podeszłym jest także zwiększone ryzyko interakcji leków psychotropowych z innymi lekami, przyjmowanymi przez pacjenta.
Niemniej jednak – pomimo konieczności zachowania licznych środków ostrożności – leczenie farmakologiczne zaburzeń psychicznych u osób w podeszłym wieku może być procesem bezpiecznym, skutecznym, a przede wszystkim niezbędnym, aby poprawić funkcjonowanie i jakoś życia pacjentów.

Wykwalifikowani i doświadczeni specjaliści w Klinikach Terapii Allenort postawią właściwą diagnozę, właściwe leki i ich dawki oraz bezpiecznie poprowadzą proces leczenia. Zapraszamy do naszych placówek.

Wybierz lokalizację

Zapisz się na wizytę do specjalisty ALLENORT!
Zostaw swój numer telefonu - oddzwonimy do Ciebie!
Blog Allenort