Kliniki Terapii ALLENORT

Depresja poporodowa

Depresja poporodowa może dotykać nawet 13-20 proc. kobiet, które urodziły dziecko. Objawy zaburzenia mogą być łagodne i przejściowe (tzw. baby blues), umiarkowane lub silne. Niebezpieczna dla matki i dziecka jest sytuacja psychozy poporodowej. Niejednokrotnie taki stan wymaga hospitalizacji.

Czym jest depresja poporodowa?

Depresja poporodowa to choroba o złożonej etiologii. Przyczyniają się do niej zarówno czynniki psychiczne, jak i społeczne oraz genetyczne. Zmiany hormonalne następujące w czasie ciąży i po porodzie mogą wywołać depresję szczególnie u tych kobiet, które w swoim życiu przeżywały już epizody obniżonego nastroju.

Depresja poporodowa częściej uderza w kobiety, które czują się samotne podczas ciąży, a także po rozwiązaniu. Dlatego tak ważna jest troska o zdrowie psychiczne przyszłej mamy – ze strony jej partnera oraz całej rodziny. Pozostawienie kobiety samej sobie może sprawić, że nie będzie sobie radziła z nową sytuacją i wyzwaniami, które stawia przed nią macierzyństwo.

Jak objawia się depresja poporodowa?

Wśród najczęstszych objawów depresji poporodowej wymienia się m.in.:

• obniżony nastrój,
  • odczuwanie niepokoju,
  • drażliwość,
  • kłopoty z koncentracją i pamięcią,
  • znaczny spadek samooceny,
  • zamartwianie się,
  • przewlekłe zmęczenie,
  • bezsenność,
  • poczucie winy,
  • stany lękowe,
  • odrzucenie dziecka,
  • niebezpieczne zachowanie matki wobec dziecka,
  • przerzucanie negatywnych emocji na dziecko, obwinianie go za chorobę,
  • a nawet myśli samobójcze.

Depresja poporodowa stanowi zagrożenie zarówno dla świeżo upieczonej matki, jak i jej dziecka. W pierwszym etapie swojego życia noworodek jest całkowicie uzależniony od rodziców – zazwyczaj matki. Zaburzenia depresyjne pojawiające się po porodzie mogą negatywnie oddziaływać na rozwój więzi z dzieckiem oraz jego ogólny rozwój: emocjonalny, społeczny i poznawczy. Kobieta, którą dotknie depresja poporodowa, może mieć trudności z zaspakajaniem podstawowych potrzeb swojej pociechy.

Leczenie depresji poporodowej

Chwilowy spadek nastroju u kobiet, które właśnie zostały matkami, jest zjawiskiem częstym. Jest to tzw. baby blues, czyli przygnębienie poporodowe. Jego objawy są łagodniejsze niż w przypadku depresji. Co istotne, utrzymują się one również krócej.

Jeżeli obawiamy się, że depresja poporodowa dotknęła nas lub kogoś nam bliskiego, powinniśmy zwrócić się o pomoc do specjalisty – psychologa i psychoterapeuty. Aby mówić o tym zaburzeniu, co najmniej 3 z wymienionych wcześniej objawów, powinno utrzymywać się przez okres ok. 2 tygodni. Czasami najbliższe otoczenie nie jest w stanie zrozumieć problemów młodej mamy, traktując jej stan jako chwilowe przewrażliwienie czy przemęczenie.

W klinice młoda mama może liczyć na wsparcie zespołu wykwalifikowanych psychologów i psychoterapeutów. Dzięki temu ma ona szansę na przepracowanie problemów emocjonalnych. Odpowiednio wcześnie podjęta terapia to gwarancja cieszenia się macierzyństwem i życiem. Leczenie pomaga zrozumieć nowe emocje oraz wypracować właściwe wzory zachowań.

Wybierz lokalizację

Zapisz się na wizytę do specjalisty ALLENORT!
Zostaw swój numer telefonu - oddzwonimy do Ciebie!
Blog Allenort