Kliniki Terapii ALLENORT
Bezsenność i inne zaburzenia snu
Bezsenność

Bezsenność jest to niedostateczna ilość lub jakość snu. Aby rozpoznać chorobę, objawy muszą utrzymywać się przez przynajmniej 1 miesiąc i występować przez co najmniej 3 noce w tygodniu oraz powodować gorsze funkcjonowanie w ciągu dnia.

Objawy bezsenności

• trudności z zaśnięciem,
  • przebudzenia w nocy,
  • wczesne budzenie się rano,
  • poczucie, że sen jest płytki, nieregenerujący,
  • lub odwlekanie położenia się do łóżka do późnych godzin.

Bezsenność zazwyczaj rozpoczyna się podczas stresu. Jeśli bezsenne noce się powtarzają, to pojawia się lęk przed kolejną nocą i objawy zaostrzają się w mechanizmie błędnego koła. Zaczynamy się bać – czy zaśniemy, czy nie zbudzimy się za wcześnie. Przewlekła bezsenność wiąże się z mniejszą wydajnością w pracy, gorszym stanem zdrowia oraz gorszą jakością życia.

Metody leczenia bezsenności

W leczeniu bezsenności stosuje się farmakoterapię (z reguły nie są to typowe leki nasenne, ale, na przykład, małe dawki leków przeciwdepresyjnych) oraz psychoterapię. Długotrwałe stosowanie leków uspokajających i nasennych nie leczy bezsenności a jedynie łagodzi jej objawy i prowadzi do uzależnienia.

Terapia poznawczo-behawioralna bezsenności jest obecnie uznawana za pierwszoplanową metodę leczenia i powinna być zastosowana u każdego pacjenta zmagającego się z tą chorobą. Terapia jest ograniczona w czasie, zazwyczaj obejmuje kilka sesji, co jest wystarczające do uzyskania poprawy u 70-80% pacjentów.

Wybierz lokalizację

Zapisz się na wizytę do specjalisty ALLENORT!
Zostaw swój numer telefonu - oddzwonimy do Ciebie!
Blog Allenort