Wypalenie zawodowe

Opis dolegliwości

Główne składniki opisywane przez specjalistów i kwalifikujące zespół wypalenia zawodowego:

1. Emocjonalne wyczerpanie - nadmierne obciążenie emocjonalne, odczuwane psychicznie i fizycznie
  2. Depersonalizowanie – przedmiotowe postrzeganie ludzi, obojętność, cynizm, wrogość, agresja werbalna, niechęć w stosunku do innych ludzi z otoczenia pracy (usługobiorców, współpracowników, pracowników, pracodawców)
  3. Obniżenie oceny własnych dokonań – niedocenianie znaczenia własnej pracy, odczuwanie braku własnej wartości, umiejętności i efektywności

Występowanie tych trzech objawów może świadczyć o wypaleniu zawodowym, współwystępowanie ich różnicuje je od innych stanów psychologicznych, takich jak przemęczenie, stres czy wycofanie społeczne

Objawy wypalenia zawodowego:

• zmniejszona motywacja do działania, utrata satysfakcji z wykonywania pracy, spadek zaangażowania i aktywności
  • chroniczne zmęczenie, brak energii, senność
  • objawy somatyczne, takie jak: ból głowy, ból brzucha, zaburzenia układu pokarmowego, spadek lub wzrost wagi, napięcie i ból mięśni
  • problemy z koncentracją, pamięcią, niemożność mobilizacji
  • nerwowość, wahania nastroju
  • negatywne myśli, utrata wiary we własne możliwości
  • unikanie kontaktu z ludźmi, cynizm, niechęć i rozdrażnienie w kontakcie z nimi

Istotnym czynnikiem w rozróżnieniu wypalenia zawodowego od zmęczenia fizycznego jest to, że osoba zmęczona po przebytym odpoczynku jest wypoczęta, odzyskuje siły i chęć do pracy. Natomiast osoba z wypaleniem zawodowym, pomimo odpoczynku wciąż odczuwa zmęczenie, brak energii i wyczerpanie.
Natomiast odróżnienie stanu wypalenia zawodowego od depresji bywa bardzo trudne, bowiem oba stany często współwystępują ze sobą.