Nerwice, zaburzenia lękowe

We współczesnych systemach klasyfikacyjnych chorób termin nerwica został zastąpiony przez zaburzenia lękowe w celu zaakcentowania, iż wspólnym objawem występującym w różnych zaburzeniach z tej grupy jest przeżywany przez pacjentów lęk. Kluczową rolę odgrywa mechanizm błędnego koła i sprzężenia zwrotnego pomiędzy lękiem i jego objawami wegetatywnymi.

Opis problemu

Jest to grupa zaburzeń psychicznych o różnorodnych objawach, które obejmują dolegliwości somatyczne, zaburzenia emocjonalne, zakłócenia procesów psychicznych, patologiczne formy zachowania, które występują w tym samym czasie i są ze sobą wzajemnie powiązane. Pacjent zdaje sobie sprawę z braku podstaw medycznych dla dolegliwości somatycznych, z absurdalności niektórych zachowań (np. w nerwicy natręctw), ale pomimo tego odczuwa związany z nimi lęk, niepokój, napięcie, zamartwianie się.

Pojedyncze objawy nerwicowe występują nawet u połowy populacji osób dorosłych. U co 4 z nas objawy te osiągają nasilenie pozwalające rozpoznać zaburzenia lękowe. Z ich powodu pacjenci często wielokrotnie konsultują się z lekarzami różnych specjalności, fizjoterapeutami, wykonują wielokrotnie serie różnych badań, poszukują sami nowych możliwości diagnostycznych, alternatywnych form leczenia. Często dopiero po dłuższym czasie nieskutecznych prób leczenia i utrzymywania się objawów, które narastając znacząco pogarszają jakość życia, pacjent trafia do właściwego specjalisty i podejmuje leczenie psychiatryczne i psychoterapeutyczne.

Pamiętajmy, iż leczenie zaburzeń nerwicowych nie powinno być odraczane; nieleczone ich objawy mogą być przyczyną wystąpienia schorzeń somatycznych, obniżenia poczucia własnej wartości, zaburzeń nastroju, myśli samobójczych, spadku aktywności i wydajności zawodowej, trudności w pełnieniu ról społecznych, rodzinnych czy też uzależnień.

Do objawów somatycznych należą między innymi: ból głowy, zawroty głowy, uczucie ucisku w głowie, ból żołądka, uczucie ucisku w nadbrzuszu, wewnętrznego drżenia, uczucie nierównego bicia kołatania serca, bóle kręgosłupa, drżenie, pocenie się kończyn, drętwienie skóry, nagłe uderzenie gorąca, uczucie omdlewania.

Objawy w sferze emocjonalnej to najczęściej lęk, uczucie napięcia, niepokój, rozdrażnienie, labilność emocjonalna, uczucie przygnębienia, czasem anhedonia.

W sferze poznawczej występują m.in. zaburzenia koncentracji uwagi, zaburzenia pamięci, natrętne myśli.

• Leczenie w szpitalu

Leczenie zaburzeń nerwicowych w Szpitalu Allenort:

Dla naszego zespołu szczególne znaczenie ma etap diagnozy. Wiele z objawów nerwicowych występuje także w przebiegu chorób somatycznych i wymaga diagnozy różnicowej, w celu wykluczenia choroby ogólnomedycznej. Kładziemy nacisk na zdefiniowanie przyczyn psychologicznych, osobowościowych i rodzinnych, które mogą leżeć u podłoża objawów lękowych. Tylko taka wielopoziomowa diagnostyka umożliwia w naszej ocenie zaplanowanie skutecznego leczenia naszych pacjentów.

W leczeniu stosujemy połączenie metod psychoterapeutycznych i w razie potrzeby farmakologicznych. Stosując farmakoterapię zawsze indywidualnie dobieramy leki do zmieniających się potrzeb pacjenta, szczególnie zwracając uwagę na tolerancję leków przez pacjenta.

Nasze pakiety

W Szpitalu Allenort zajmujemy się diagnostyką i leczeniem :

• Zaburzeń lękowych (lęku uogólnionego, lęku napadowego – napadów paniki, zaburzeń depresyjno-lękowych i innych)
  • Agorafobii
  • Innych zaburzeń nerwicowych (nerwica serca, nerwica żołądka)
  • Zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych (nerwica natręctw, OCD)
  • Zaburzeń somatyzacyjnych
  • Zaburzeń dysocjacyjnych
  • Fobii
  • Hipochondrii

Dla osób zgłaszających się z powodu objawów nerwicowych proponujemy leczenie w ramach jednego z poniższych pakietów:

• KOMPLEKSOWE LECZENIE PSYCHIATRYCZNE
  • POBYT DIAGNOSTYCZNY
  • STAN KRYZYSU PSYCHICZNEGO

Podczas wizyty konsultacyjnej, przed przyjęciem do Szpitala, lekarz psychiatra przeprowadzi badanie, obejmujące wywiad, dotyczący m.in. wcześniej występujących objawów zaburzeń psychicznych, sposobów ich leczenia, współwystępujących schorzeń somatycznych, przyjmowanych leków. Lekarz przeprowadzi także wywiad rodzinny i dotyczący aktualnej sytuacji zgłaszającej się osoby.

Na tej podstawie, z uwzględnieniem osobistych preferencji i indywidualnych potrzeb pacjenta, lekarz będzie mógł przedstawić propozycję leczenia w ramach jednego z naszych pakietów leczniczych.

Chcesz umówić się na wizytę konsultacyjną lub dowiedzieć więcej na temat leczenia w Szpitalu?